سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکاتی درباره خرید و فروش سگ در ایران

فروش سگ امروزه طرفدار بسیاری پیدا کرده است و فروشندگان زیادی در این زمینه فعالیت میکنند اما دقت داشته باشید که  برای خرید سگ ابتدا باید در مورد خصوصیات نژادی سگ ها مطالعه کافی داشته باشید و از دامپزشکان مجرب در زمینه حیوانات خانگی مشاوره بگیرید تا بهترین نژاد را متناسب با نیاز خود تهیه نمایید .

از مکانی خرید نمایید که اصول بهداشتی در آن جا کاملا رعایت شده باشد و واقعا زیر نظر دامپزشک باشد و تمامی دامپزشکان دارای کارت شناسایی و مهر مربوطه می‌باشند.

هیچگاه به شناسنامه بهداشتی ارایه شده از سگ فروشی‌ها اکتفا نکنید زیرا در قریب به اتفاق این مراکز به دلیل صرفه جویی در هزینه‌ها واکسیناسیون و درمان ضد انگلی انجام نمی‌گردد و لذا هر وقت سگی خریدید واکسیناسیون کامل و درمان ضد انگل حیوان را حتما انجام دهید و سهل انگاری ننمایید.

حتما اطلاعاتی را در مورد تعیین سن سگ کسب نمایید تا سگ‌های پیر را به جای سگ جوان یا سگ بالغ با جثه کوچک را به جای توله به شما ندهند.

سگ‌ها معمولا تا یک سالگی از نظر جسمی و جنسی بالغ می‌شوند و ادعای اینکه سگ پس از این سن باز هم رشد می‌نماید کاملا اشتباه است و برخی برای فروش سگ ‌های کوچک جثه خود با سن بالا این ادعا را می‌نمایند که مثلا سگ تا 2 سالگی یا بیشتر رشد می‌کند.

اگر نژاد خاصی را انتخاب کردید باید اطلاعات کافی راجع به استانداردهای نژادی آن نژاد را داشته باشید تا سگ ناخالص را به جای سگ اصیل به شما نفروشند مثلا وجود لکه سفید رنگ در سگ‌هایی مانند ژرمن شپرد و دوبرمن یا روت‌وایلر دلیل بر ناخالصی حیوان است.

اگر سگی در سن حدود 10 ماهگی با بالا نشانه ای از نگهبانی نداشته باشد و اصطلاحا بازیگوش باشد در آینده سگ نگهبان خوبی نمی‌شود و ارزش خریدن ندارد.

-سگ فروش‌ها در مواردی سگ دو رگه خود را با عنوان یک نژاد خاص می‌فروشند، مانند شیتزو-تریر یا پکینوا یا ژرمن-دوبرمن که این نژادها به هیچ عنوان ثبت شده نیستند.

در حال حاضر تمامی سگ فروش‌ها  که در زمینه فروش سگ فعالیت مکی کنند وارد کننده سگ از خارج شده اند!!!

در حال حاضر حدود 95 درصد سگ فروش‌ها ادعای واردات سگ از خارج از کشور و از کشورهایی مانند اوکراین و روسیه یا ارمنستان و اخیرا از کشورهای اروپایی را دارند که کذب می‌باشد مثلا بارها دیده شده که سگ فروش‌ها توله‌هایی را به صورت یکجا و با قیمت نازل از افرادی که سگ نر و ماده مولد دارند می‌خرند و سپس اگر از نظر خصوصیات نژادی توله‌ها قابل قبول باشند آنها را به چندین برابر قیمت و به عنوان سگ وارداتی می‌فروشند و توجه داشته باشید در برخی موارد حتی ارایه شناسنامه خارجی (پاسپورت) و یا برگه سلامت (پاپی کارت) دلیلی بر وارداتی بودن سگ نیست. به عنوان مثال سگ ژرمن شپردی را به علت بیماری به کلینیک ما به همراه شناسنامه خارجی ارجاع دادند، با مشاهده برچسب‌های واکسن در بخش واکسیناسیون دیده شد که این برچسب‌ها مربوط به واکسن‌های گربه می‌باشد که با ارسال شناسنامه به دارالترجمه معلوم شد که شناسنامه متعلق به یک گربه بوده است.

سگ‌های وارداتی همگی باید خالکوبی به اصطلاح تاتو داشته باشند که تاتو عبارتست از یک کد شامل تعدادی حروف و اعداد ولی متاسفانه برخی افراد سودجو با تهیه سوزن مخصوص و شابلون اقدام به خاکوبی در ناحیه کشاله ران یا داخل گوش می‌نمایند.

در مواردی دیده شده است که برخی افراد که کار فروش سگ را انجام میدهند به عنوان واردکننده سگ  برخی سایت‌های خارجی را در حضور شما باز می‌کنند و می‌گویند که از این سایت هر سگی را که بخواهید برایتان می‌آوریم ولی متآسفانه عکسی به شما نشان می‌دهند ولی سگ دیگری به شما تحویل می‌دهند و می‌گویند که مثلا آن عکس را یک عکاس حرفه‌ای گرفته است و این همان سگ است.

حال اگر فروشنده واقعا واردکننده باشد برای خرید بهترین توله و از هر نژادی حداکثر حدود 500 هزار تومان می‌پردازد و برای اینکه چندین برابر از شما پول بگیرد هزینه‌هایی مانند هزینه آژانس در خارج از کشور- هزینه صدور شناسنامه بهداشتی و صدور مدارک خروج - گاها رشوه به شخص ثالث برای خرید سگ مورد نظر- هزینه گمرکی و قرنطینه راهم به قیمت سگ اضافه می‌کنند.

در هر صورت باید سگ را در فرودگاه تحویل بگیرید و در نظر داشته باشید که هر سگ وارداتی لزوما اصیل و عالی نیست و خلوص نژادی سگ مهم است نه وارداتی بودن سگ.

 

- به ویترین های فروش سگ زیاد دقت نکنید، چون در بسیاری از موارد دیده شده که در کنار یک جفت سگ مولد اصیل سالانه حدود 100 عدد توله از همان نژاد را می‌فروشند و شما هم به امید اینکه این توله هم شبیه آن سگ‌های مولد شوند فریب می‌خورید.